lördag 2 maj 2009

I den ljuvaste sommartid blir det utställning igen


Det känns som en evighet sedan jag gjorde mitt senaste blogginlägg - hoppas att ni inte glömt bort mig ?! Som ni redan vet har vi haft sjukstuga både på Ystads Lasarett och hemma sedan påsklovets start, det började med dottern och sedan var det min tur. Det känns tack och lov som om det värsta ligger bakom oss nu, och jag börjar komma upp på banan igen..... Gissa om jag har mycket att ta igen, både i butiken, nätbutiken, hemmet och trädgården - suck och pust ! Försöker emellertid intala mig själv att jag inte behöver ta igen 14 dagar på 1 dag, utan också njuta av den underbara vår, eller snarare ljuva sommartid vi har haft de senaste veckorna. Att få sätta sig med en kopp nybryggt kaffe och en trevlig inredningstidning i skuggan av ett blommande äppelträd och höra humlorna surra måste vara ett av de absolut bästa sätten att återhämta kraft och energi, det funkar i alla fall väldigt bra för mig.

Nog pratat om sjukdomar, över till något betydligt roligare, nämligen en kommande utställning hos A Mouse in A House. Redan i höstas såg jag Lena Alfframs underbara vita keramik i en inredningstidning, och föll pladask. Efter lite detektivarbete lyckades jag hitta hennes telefonnummer och ringde henne för att höra om hon skulle kunna tänka sig att ställa ut hos mig och till min stora lycka sade hon ja. För lite drygt en månad sedan var vi och besökte hennes ateljé i Höganäs och självklart kunde jag inte åka därifrån tomhänt. Ni känner säkert igen känslan när man kommer in i en butik och vill ha i princip allt, men slutligen föll valet på ett vackert fat och en kanna,



här med några vackra äppelkvistar i. Jag gillar verkligen när saker och ting är unika, vilket Lenas skapelser är - så långt ifrån massproduktion enligt färdiga mallar man kan komma.






Ibland sammanfaller slumpen på det mest lyckosamma sätt. Under vårt besök hos Lena fick jag klart för mig att hon var mycket god vän med en annan konstnärinna som jag inte kunnat få ur mitt huvud sedan jag såg hennes fantastiska, nyskapande och idérika konstverk på bloggen Tusenfröjd. Handlingskraftig som Lena är lyfte hon helt resolut luren och ringde Cecilia (Tukiainen) som konstnärinnan heter för att höra om hon hade tid att träffa oss innan vi gav oss hemåt igen, vilket hon turligt nog hade. Visst är det härligt med flexibla och positiva människor som ser möjligheter istället för problem, även när allt inte följer mallen. Så, tack vare Lena så blev det ytterligare ett inköp på vår tur till Kullabygden. Nedan ser ni den vackra tankevepa som fick följa med oss hem.

Under juni månad ställer Lena och Cecilia gemensamt ut sina alster hos A Mouse in A House - kan det bli mycket bättre ?



Tystnad är som en bit himmel som kommer ner till jorden - jag har mycket svårt för att motstå inredningsdetaljer med budskap och klokskap.



Ännu en bejublad och uppskattad Feng Shui-kurs har också hunnits med, i tisdags var det dags för Jannice igen, denna gång med "Rensa i röran". Livliga diskussioner, många intressanta frågor och igenkännande skratt blandades med menande blickar mellan deltagarna. Kort sagt - ännu en mycket givande kurskväll med handfasta tips till förbättring, förenkling och harmoni i vardagen. På tisdag den 5 maj kör vi den sista kursen för denna säsong - "Feng Shui i trädgården" - men vi återkommer till hösten igen med nya kurstillfällen och kursteman. Det finns fortfarande några platser kvar till tisdagens kurs, det är bara att mejla om ni är intresserade.




Till sist vill vår gullegris Morsan passa på att tacka er alla för de rara och smickrande orden till henne i föregående inlägg och önska er en fortsatt solig och trevlig helg.



Jag instämmer i den sista delen av hälsningen och tillägger - varma kramar till er alla / Marita

18 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

En helt underbar blogg har du:)
Kommer gärna igen fler gånger och hälsar på.
Kram Lallis

Ullis/Leva på landet sa...

Så underbara saker du kommer att ha utställda i sommar. Vilken otur att du bor åt fel håll från mig sett. Maken din undrade om våra solpaneler. Har inte hunnit bolla över frågan till min make än. Tror att det är bättre att han svarar än att jag gör det som inte har så mycket koll:). Hoppas att du känner dig frisk och kry nu.

Ha det bra!
Kram Ullis

På min gatan i stan sa...

Vilka vackra bilder du tar! :)

Kram!

Lilla huset på prärien sa...

Åh jag älskar både Lenas och Cecilias vackra saker! Skulle väldigt gärna ha flera saker av dem här hemma. Och så roligt med kurs också, det hade jag gärna varit med på om jag inte hade haft så himla mycket här hemma för jämnan...

Ha det skönt i solen!!

Kram Jenny

Living by Milla sa...

Hej Marita!
Skönt att ni har piggnat till igen.
Vilken ljuvlig keramik, rå och skir på samma gång. Beställde ett gäng med vackra ordlappar av Cecilia på Formex...de har sålt bra kan jag tala om.;)

Ha det gott!
kram Camilla

Lisa Marklund sa...

Hej i stugan, skönt att sjukligheterna är över :-). Såå vacker keramik och tankevepor. Det blev lite för lång väntetid för mig i Ystad annars hade jag också dykt upp i tisdags. Underbara bilder, kan riktigt känna do´ften och höra humlorna surra :-)
Kika gärna in hos mig, en ny webbshop é född...mitt lilla skötebarn
Kramar Lisa

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!!

herre jösses så läääääänge sen det var sen jag var här sist.
underbar utställningar....
vackra bilder...

Hoppas att du kryat på dej ordentligt nu!

Vilken riktig gullegris du har oxå....hihihihi...

Ha det så bra som ni bara kan....
KRamiz Nilla

Annika Christensen sa...

Gillar verkligen båda två konstnärerna jättemýcket.
En sådan girs har vi också haft.
Ha det gott
Annika i all hast

Tulipa sa...

Hej Marita!
Vilken jobbig tid ni haft...
Man blir alldeles ställd och känner hur det kniper till om hjärtat.
Hoppas allt är väl med er nu.

Det var ju en rolig gris...den har jag inte sett innan, förutom i förra inlägget som jag läste först nu.
Så mycket du har på gång.
Du är verkligen driftig.
Vackra hantverk.
Och jag är också så svag för fina ord och kompositioner av text.

Hoppas kraften kommer tillbaka med full styrka så snart det bara går. Och att ni alla mår bra!
Ta hand om er.

Stor kram Mariette

Hjärtat Mitt sa...

Skönt att höra att allt är bättre.
Och att ta igen sig på ditt vis, det låter inte dumt alls :)
Allt det andra hinns med, så småningom ändå.

Kul med dina utställare. De verkar vara två fantastiska kvinnor som skapar vackra saker.

Kram Mari

Ingrid sa...

Vilken underbar gris!!

Fina bilder, av dem förstår jag att ni har sommar där nere hos er. Hos oss i norr har våren inte ens börjat.

~Livet i byn

junhe sa...

godmorgon =) men vilken härlig blogg du har och nätbutiken sedan...verkligen fina saker!!! gillar också udda inredningsdetaljer med budskap! vart kan man få tag på bonaden du har på väggen? ha en bra söndag/ junhe

Ingrid sa...

Vad spännande att du tar in kakelplattorna, ljuskopparna är ju också hemskt fina.

~Livet i byn

Lantliga drömmar sa...

Ta det lugnt nu och nej man kan inte ta igen 14 dagar på en. Njut av våren och försommaren ,allt har sin tid. Nilla

Emma sa...

Skönt att du är tillbaka. =) Jag har kikat in flera gånger o nu känns det kul att kunna läsa ett nytt inlägg :) Grisan är lika söt som vanlig :) Åhh så gullig.
Ha det bra!
kram

AK/CanCan sa...

Vilken trevlig blogg du har. Jo rensa måste vi alla göra eller hur..Jag har kört loppis i April och det som blev över fick High riders hämta. Tipsa gärna om dem på kursen, pengarna går till barncancerfonden och de kommer och hämtar toppen! Jag kör en tävling på min blogg kika gärna in och om du vill länka till mig så är ingen gladare än jag...Vi ses!

Greta sa...

Hej hej
kikar in
Vilka vackra saker du har.
Ha en bra dag.

Unknown sa...

Helt ljuvliga bilder med keramik och tavlor!! Önskar att jag kunde komma!!! =)

Har Lenas Kopp och fat sedan innan..med tryckt text på!!

Helt ljuvliga!! Ha en underbar dag!! kramar Malin